Monday, July 3, 2017

Aryan nak dapat adik!

Assalamualaikum,

Bulan 3 hari tu, bulan March 2017, alhamdulillah aku dah positif pregnant. Macam tak semangat je kan? Haha! Second pregnancy ni tak la excited macam yang first tapi masih dan tetap gembira.

Cumanya, dapat tau pregnant tu tak seterkejut macam first pregnancy. Sebabnya, lepas bersalin kat Aryan, period aku memang sangat sangat ke laut sana tuu. Tapi ye la, dah memang plan nak pregnant awal taun yakni lepas first birthday Aryan. Alhamdulillah ada rezeki.

Alkisah dah rasa dan berasa diri pregnant. Sebab? Angin pot pot asek keluar kat bawah tu. Tak kira masa dan ketika. Nak kata makan kacang, tak. Nak kata makan benda sejuk, tak jugak. Selera pun bertambah tapi tu tak terkesan sangat sebab memang selama ni aku berselera je manjang.

Lepas dah perasan macam aku ni pregnant, maka belilah pregnancy test - yang ke berapa kotak pun aku tak tahu sebab memang aku jenis suka main dengan benda alah tu - macam ayat sama nak bagitau suka main dengan air shishi sendiri je

Dah test, tengok result, satu je line, tak la rasa kecewa sangat tapi ade la sikit 0.001% tu rasa kat hujung celah hati perasaan down. Tapi aku amik inisiatif macam kes first pregnancy. Aku tak buang test kit tu. Aku pegi letak la mana mana asalkan tak buang je dan jauh dari pandangan suami. Lepas tiga hari tak silap, tengah mandi, aku tengok balik yang batang kertas test tu, nampak samar samar line yang kedua...... DOUBLE LINE!!! OMAIGADDD! - buat buat terkejut kan

Tapi tak la menaruh harapan tinggi sebabnya result tu boleh jadi false result sebab dah lama kan benda tu terperap dengan air shishi. Mungkin terjadi kondensasi ke ape ke dari persekitaran yang buat result tu tak boleh pakai. Takpe lah. Lepas seminggu aku cek lagi. Bukan, apa, masa dapat tengok double line tu, time hari jadi suami. Kunun la nak buat suwit nak letak reben kat hujung nak konon konon jadi hadiah befday. Tidak mengapalah.

Lepas seminggu, aku test lagi, kali ni, double line jelas nyata. Dalam hati rasa syukur yang amat. Sebab boleh buat hadiah anniversary yang ke-2 untuk suami. Gap anniversary dengan hadiah befday suami beze seminggu je. Dan dan aku bagitau suami, aku pregnant. Boleh dia buat muka =.=  --> muka ala ala Mister Bin. Sebab aku selalu sangat main main bagitau yang aku pregnant. Alaa.. sukaa sukaa. Lepas dia tengok test tu, dia masih dengan ekspresi muka Mister Bin, dan beliau suruh aku beli clear blue sebab nak sahkan lagi.

Esoknye terus aku beli clear blue tu. Murah, tak sampai 30 ringgit pun sebatang. Oleh sebab aku dah yakin aku pregnant, dah letak shishi, aku pegi rakam jam digital dekat batang clear blue tu yang tengah pusing pusing - maksudnye benda tu tengah reading la. Lepas tu tup! keluar perkataan 'pregnant' lepas tu, tup! keluar 2-3 weeks. Alhamdulillah.................. syukur sebab dapat rakam detik detik tu.

Saja aku letak batang clear blue tu atas meje. Dah bersih dah benda tu tau. Dah siap basuh bersih bersih. Kang duk ingat benda tu masih bernajish. Alat tu dalam 24 jam tunjuk perkataan pregnant 2-3 weeks, thanks to previous experience. Bila suami balik, terus senyum lebor sambil bagitau 'sayang pregnant!' . Baru nak excited kan.. ke acah acah excited tu? heh!

Aku pun beriya riya la ajak esoknye nak pegi scan kat klinik. Tapi husband aku duk suruh hold lagi. Katanya scan awal tak nampak kantungnye lagi. Lepas tu, aku bagitau la kan hospital bagitau dah, kalau boleh asap check sebab lagi awal lagi elok untuk tau umur sebenar baby.

Maka, selang seminggu baru la kitorang pergi klinik nak scan. Result? Alhamdulillah dah 5 minggu umur janin walaupun bila kira period, doc kata aku punya pregnancy dah cecah almost 10 weeks. Ni gara gara period aku ting tong tu yang duk kata usia janin tu tua walhal umur sebenar baru 5 minggu. Tu la pentingnya scan awal :)

Hari ni, 4hb Julai, usia kandungan aku dah 21 weeks 2 days. Alhamdulillah.

Di kala gembira nak sambut orang baru, ada berita yang kurang sedap untuk aku dan husband untuk second pregnancy ni. Nanti aku cerita dalam next entry.

Nota kaki: Mister Bin itu ejaan untuk Mr.Bean

No comments:

Post a Comment