Wednesday, February 24, 2016

bersalin jua

Bismillah..


6hb Jan haritu, aku kiranya dah masuk 32 weeks. Dari minggu lepas lagi aku rasa macam ada contraction. Ala-ala macam mild senggugut. Krem krem camtu. Kekadang rasa risau jugak, tapi bila godek godek, google google, upenye tu Brixton Hicks yang mana ada orang dah boleh rasa senggugut macam tu stat pregnant 5 bulan lagi. So, aku just sit down and chillex.


6hb tu aku pergi kerja macam biasa, masuk pukul 4 petang dan sepatutnya habis pukul 1 pagi. Tapi pukul 8 malam aku dah balik dah, sambung kerja kat rumah. Kekadang bes jugak kerja bahagian IT ni. Support orang kata. Kat mana ada internet, dah boleh bersila mengadap laptop solve issue dengan tickets.


OK, 8 malam tu aku dah sampai kat rumah. Hasben ade kat rumah maka lagi pantas la kaki aku nak balik nak jumpa suami. Eces, macam baru semalam je kawen kannnn. Padahal dah nak genap setahun la kawen lagi 2 bulan. Sampai je rumah, aku terus on laptop tengok incoming tickets sambil sambil dinner dengan hasben.  Pukul 10 malam camtu, aku rasa mild contraction. Dia macam datang selang setengah jam dah. Tapi aku rasa macam okaayyyyy je. Hasben ada tanya aku okay tak? Aehh! wajib la aku kata aku okay. Mana la nak tunjuk ayu depan suami.. aku kan jenis otai. Pukul 10.30 malam hasben dah pergi kerja, tinggal la aku sorang sorang kat rumah sambung kerja lagi.


Pukul 11 malam, sakit macam datang lagi. Tapi macam biasa, aku buat tak tau je. Men-dunno-kan diri. Malas nak layan rasa sakit tu. Dipendekkan cerita, pukul 12 malam, sakit tu datang setiap 15 minit. Aku rasa lain macam dah. Rasa tak sedap hati. Tapi aku alihkan perhatian dari rasa sakit tu sambil buat kerja. Nak dijadikan cerita, ticket banyak masuk time tu. Dan time tu jugak aku rasa macam nak membuang. Dua kali jugak la aku membuang. Masa tu aku terfikir, aku ni nak bersalin ke? Ye la, sebab ni simptom simptom nak bersalin la - rasa krem lepas tu datang rasa nak poo poo.


Lama lama, aku stop buat kerja, pergi cari bantal sebab rasa contraction tu sakit sangat sangat. Dah macam senggugut tahap hari pertama period. Punya la sakit kan sampai basah bantal yang aku sembam tu. Yela, sakit sampai menangis ha. Lepas contraction hilang, aku sambung kerja lagi. Bila rasa sakit tu nak datang lagi, aku sambam balik muka aku sambil nangis nangis kat bantal.


Selama aku sakit, tangan memang pegang nset, duk berwasep dengan hasben dekat ofis tu. Aku tak la cerita yang aku sakit yang amat. Cool je aku gtau yang aku sakit tapi masih dalam zon-boleh-tahan. Heh! Fikir balik, rasa nak pek! dahi sendiri masa tu.


Pukul 2 pagi macam tu, hasben tak reply message aku. Aku dapat agak dia tengah caj phone dia sebab memang ruji dia kalau caj phone, wajib off sebab nak cepat penuh katanyaaa. Aku dah sakit amat, maka, aku message offismate dia yang jugak pernah jadi ex-officemate aku. Aku message mintak nombor phone teammate hasben aku. Tiba tiba hasben aku message tanya kenapa aku mintak nombor phone teammate dia. Rupanya ex-offismate aku ada kat ofis lagi dengan hasben aku time tu. Shift dia tak habis lagi...


Makaaa, aku mintak dia balik rumah work from home je la malam tu sebab aku rasa tak selesa. TAK SELESA? Sakit amat kot sebenarnyaaaaa. Tapi aku cover la. Sebab hasben aku ni jenis lost kalau aku beritahu aku tak sihat. Lagi lagi time macam ni duk cramp cramp kan.


Pukul berapa, aku dah tak ingat, hasben balik. Dia tengok aku yang tengah nangis nangis, trus bukak laptop, online kerja dia lepastu dia pergi panaskan air dekat dapur. Dia tolong tuamkan perot aku yang tengah sakit tu. Aku gelak je kot masa tu. Rasa kelakar. Yela, perot beso macam tu tetiba pergi tuam. Hasben aku duk ngadap laptop je. Aku jeling jeling gak tengok skrin laptop dia. Rupanyaa, dia pergi google nape cramp masa 32 week. Haha.. aku gelak dalam hati je la.Oh suamiiiii


Pukul 3 lebih, hasben aku ajak pergi hospital. Yela, sakit aku ni datang selang 2 minit dah. Time tu aku nak ajak hasben aku pergi hospital dekat je - hospital putrajaya. Tapi hasben aku cakap, pergi Prince Court terus la. Time tu aku rasa aku bukan nak bersalin lagi, nanti pergi hospital, nurse suruh balik ke dulu. Tapi masa tu aku malas nak beritahu macam ni dekat hasben aku, maka, aku bia je dia nak bawak pergi Prince Court.


Pukul 3.30 pagi, sampai Prince Court. Pergi bahagian Emergency terus. Sepanjang perjalanan 25 minit ke hospital tu, Alhamdulillah jalan clear. Dalam kereta tu contraction datang selang selang. Masa selang tak sakit tu, aku rilex je gelak gelak dengan hasben aku. Bila rasa nak cramp tu datang, haaa, masa tu aku duk aaaa~ wee~


Ok. Kembali ke hospital. Tadi rewind kejap.


Di hospital, dekat emergency tu, atas wheel chair tu, nurse Tanya air ketuban pecah ke? aku cakap tak. Dia tengok aku dah sakit tu, terus tolak naik atas level 6 pergi labour room. Sampai labour room, aku baring atas katil. Nurse pasang alat nak cek jantung baby kat perot aku. Sekali lagi nurse tanya, ada rasa nak poo poo tak? aku cakap tak. Ada keluar darah tak? Aku cakap la tak.

Sekali, nurse mintak aku tanggalkan semua pakaian yang ada, pakai baju hospital. Segan juaaa di situu. Lepastu, nurse mintak tanggalkan panties. Tadaaa! Nurse cakap ada darah. Aku memang terus terkejut la sebab masa kat rumah tadek pulak. Tapi sebenarnya masa kuar rumah nak turun pergi kat kereta, aku ada rasa macam tengah piyed. Masa tu kot sebenarnya darah dah keluar.. hmm

Lepas nurse tengok ada darah, nurse terus keluar, panggil nurse lain. Nurse datang macam nak cepat cepat, pasangkan drip bagai dengan mintak aku sedut oksigen. Time tu aku dengar sayup sayup nurse cakap aku dah masuk advance delivery - maybe sebab dah keluar darah kot.

Masa tu, sakit contraction makin sakit. Suami dekat sebelah duduk tepi meja, duk menaip menaip kat laptop dia. Sambung kerja dekat hospital, secara terperincinya - sambung kerja dalammm labour room. Haha!

Sesekali sakit contraction datang, suami datang pegang tangan. Mintak aku sedut oksigen dalam dalam. Aku tak tahu la gas apa sebenarnya yang aku sedut tu sebab bila sedut, aku jadi macam mamai. Suara suami aku tu macam kembang kecut lepastu apa yang aku tengok jadi pusing camtu. Sayup sayup je semua.

Dah berapa lama aku pun tak tahu, dengan rasa penat, rasa mengantuk, tiba tiba datang rasa macam nak berak. Bukan nak berak nak kuarkan hasil tu tapi macam badan paksa kita meneran. Sekali, nurse datang mintak aku tarik nafas. Aku ikut je. Nurse macam seluk kot. Dan kemudia nurse cakap kat nurse lain - "panggil doktor.."

Dalam setengah jam macam tu, dalam mamai mamai, aku terdengar suara Dr Seri. Dr Seri masuk dalam labour room sambil senyum. Tahap ceria Dr Seri tak pernah turun dari level  100%. Memang ceria sungguh Dr Seri ni.

"Baby tak sabar nak jumpa mummy ye..."

Aku terdengar suara Dr Seri. Kuat dan penuh positive vibe. Bila doktor datang, rasa semangat, datang rasa yakin, rasa lega. Doktor mintak aku tarik nafas lepas tu doc seluk rasanya. Time tu rasa nak meneran tu macam makin kuat tapi nurse sebelum tu dah cakap, jangan teran, bukan masa lagi, tarik nafas dalam dalam.

Tak lama lepas Dr Seri seluk tu, aku dah macam tak sedar. Tapi kuatkan semangat jugak. Tiba tiba aku dengar Dr Seri cakap, mummy, mummy teran.

Hah! Bila dengar je perkataan teran tu, aku teran, push sekuat hati. Terdengar Dr Seri cakap, haa, bagus, good job..

Lepas tu, rasa contraction nak datang lagi, aku nak push lagi sekuat hati, nurse tolong angkat sikit badan aku. Lepastu...

Whoooooooooshhh!

Kuarlah baby terkapai kapai duk menangis kuat.

Aku bukak mata, nampak samar samar nurse dukung baby bawak dekat aku, mintak aku sentuh. Nampak nurse timbang baby. Bilik tu penuh dengan suara baby nangis. Tapi tak lama. Nurse bawak pergi mana pun aku tak tahu. Sempat aku alih pandangan ke suami, aku gagahkan jugak nak senyum bila tengok suami.

"Sayang, Aryan sayang.." Perlahan je suami aku bisik.

Tiba tiba Dr Seri beritahu nak jahit sikit. Tapi sakit jahit tu tak rasa dah sebab sakit contraction tu lagi sakit dari jahit. Doktor belek belek uri, rupanya ada luka dekat uri.

"Baby ni pandai, dia tahu he is in danger, thats why dia nak keluar awal.."

Luka dekat uri tu tak boleh nak detect tak boleh nak scan. Dan kalau biar lama, baby boleh meninggal dalam perut. Sebab ada kes baby meninggal dalam perut, bila cek, rupanya uri luka.

Alhamdulillah..


Tak lama lepastu, Dr Seri keluar, nurse pun sama. Suami aku pulak baru nak pergi solat Subuh. Aku pulak ada nurse datang pakaikan maternity pad dengan beritahu aku kedudukan rahim aku sekarang. Nurse tekan tekan rahim aku. Dia mintak aku rasa. Macam belon kecut terguling guling dalam perut ha. Bila tekan, darah keluar.

Nurse mintak aku berehat. Aku tido.. penat oi oi.

Bila terbangun, Suami ada dekat aku. Selang 2 minit macam tu, makanan sampai - English breakfast. Breakfast dalam labour room kott. Tercengang cengang aku dengan hasben ha. Waiter tu hulur buku menu mintak order untuk hari tu. Nasib baik la suami ada, dia la yang aturkan menu aku hari tu.

Settle bab makan, baru suami mintak diri turun bawah nak uruskan registration. Dah setel register, nurse datang tolak aku transfer masuk ward.

Kat bawah ni aku selit sikit rupa dalam labour room....

Rupa lampu nak check baby. Tak la scary macam dalam muvi tu


Ni apa yang ada bawah kaki aku. Siap ada tv. Apron depan tu bukan apron masak tau. Tu apron yang Dr pakai masa aku nak bersalin. Omey angatttt !

Ni pintu keluar dari labour room.


Tu dah sampai breakfast sekali dengan jus. Bila tengok gelas kertas tu baru aku teringat, masa aku sakit contraction tu, nurse ada bagi aku telan ubat tahan sakit. Kerusi seblah troli tu la tempat hasben aku sambung kerja dia. Time isteri nak bersalin tu la tiba tiba datang issue kan - ayat hasben aku lepas aku bersalin.

Apa apa pun, terima kasih tak tercapai cakerawala dekat hasben tercinta, Dr Seri dan juga staff nurse. Kekadang risau jugak nak bersalin sebab selalu terhidang cerita momok dekat facebook pasal nurse yang 'mulut manis' time kita nak bersalin. Tapi alhamdulillahhh, nurse kat sini memang baik, penuh positif dan bagi service tip top.

Next time aku cerita kisah aku stay dekat hospital ni seminggu dan berkampung dekat sini dua minggu. Jugaaa total ongkosnyaa..






No comments:

Post a Comment