Tuesday, June 30, 2015

KPJ Blood Test result


Berdasarkan entry aku sebelum ni, semalam, 30hb 6 aku pergi KPJ. Appoinment sebulan yang lepas. Pergi pukul 8, dapat nombor yang keempat. Tapi count nombor start pukul 10. Jadi, tunggulah sampai pukul 10 tu.

Dalam pukul 10.30 macam tu, nombor aku dah naik dah. Sebelum tu, masa tunggu tu, aku ada ajak suami temankan. Bagi semangat. Suami aku ni sebenarnya ada plan nak buat semen analysis. Nak test bilangan sperma, normal ke tak spermanya. Kitorang sempat buat point nak tanya apa dekat doktor nanti. Tak nak jadi macam bulan lepas, neves jumpa doktor sampai aku tak tanya apa sangat. Rugi tau sebab kos consultation pun dah 100+. Ni la antara yang kitorang listkan nak tanya dan nak diskas apa dekat doktor nanti:

1. Haruslah diskas pasal blood test bulan lepas.
2. Hormon prolaktin yang aku amek semalam dekat Klinik Cahaya tu.
3. Masalah period tak teratur, macam mana nak tahu waktu subur
4. Kes prolaktin, kena buat MRI dan CT scan
5. Uterus extrovert - ni ke punca aku tak pregnant lagi
6. HSG - macam mana aku nak buat sebab aku nak check kalau tiub Falopio aku tersumbat.

Bila dah masuk, doktor terus tunjuk result blood test dekat aku. Semua normal, alhamdulillah. Lepastu aku terus kuarkan kertas result blood test dari Klinik Cahaya yang aku ambil semalam. Mungkin rezeki aku kot sebab dekat Klinik Cahaya ada sekali buat prolaktin test. Tapi KPJ tak buat prolaktin test dekat aku bulan lepas. Jadi, bertambah satu information dekat doktor KPJ tu.

Doktor cakap, hormon prolaktin aku tinggi sikitttt je. I dont suggest you to do MRI and CT scan. Aku tak puas hati, aku terus tanya doktor, kalau ada pembengkakan macam mana? Doktor jawab, in case kalau angka tu cecah 100+, baru dia akan buat further scan tapi kalau 43 ni, rasa macam tak perlu lagi. Tapi, doktor suruh aku buat blood test untuk prolaktin je untuk tengok ada kenaikan tak. Kalau bacaan naik, mungkin aku kena buat scan.

Lepastu, aku ajukan semua soalan yang aku dah listkan dalam kepala aku ni. Ditambah dengan suami ada dekat sebelah, ada la jugak semangat untuk aku shoot soalan dekat doktor. Aku ni jenis gelabah, cepat nerves, lepastu tak ingat nak tanya apa. Nak gelabah apa pun aku tak tau. Doktor perempuan je pun.......

OK. Soalan 3, 5 dengan 6 yang tak terjawab lagi. Untuk soalan nombor 5, uterus extrovert, jawapan doktor?

TAK. Jenis uterus tak mempengaruhi awak cepat ataupun lambat mengandung. Kecuali kalau ada tersumbat dekat tiub awak yang buat sperma tak boleh nak berenang. Tegas jawapan doktor. Terus pangkah aku dengan jawapan TAK. Maybe dah ramai kot orang yang tanya soalan yang sama dekat doktor ni.. =p

Soalan nombor 6, aku beritahu aku nak buat HSG. Doktor beritahu, dia tak syorkan lagi buat HSG. Thats not our routine. Kita buat satu satu. HSG ni kalau ada endetriometrosis, ada pelvis ape tah dengan ada cysts. Bulan lepas aku scan dengan buat blood test tu, masa scan tu semua normal, alhamdulillah. Jadi, doktor tak nak aku buat lagi HSG............

Soalan nombor 3. Period tak teratur, jadi macam mana nak tahu waktu subur. Ni soalan yang selalu aku tanya bila aku pergi mana mana klinik.

Doktor cakap, oleh sebab period awak dah lewat, awak tunggu dulu period awak datang. Lepas tu kita boleh buat next process. Lama doktor diam dan tengok aku lama lama...ataupun saya boleh bagi awak ubat turun darah dan lepas tu awak start makan ubat subur untuk suburkan telur. Saya setkan next appointment lagi 2 bulan sebab nanti kita nak raya dah. Dan once kita start monitor follicle, masa sangat sangat constrain. Hari yang kita set untuk jumpa, awak kena datang la. Doktor sebenarnya nak elakkan buat follicle monitoring tu dalam bulan puasa. Mungkin kena masukkan alat dari bawah kot. Entah. Doktor nak elakkan sebabnya mengandung bukan sesuatu yang urgent. Boleh ditunggu lepas Ramadhan. Tak nak effect puasa.

Baguskan doktor ni? Suka!

Makanya, doktor bagi aku ubat turun darah, makan selama 5 hari, nanti period keluar. Sebelum tu, doktor suruh aku buat UPT test even aku dah beritahu yang UPT aku -ve hari rabu ritu masa aku pergi buat blood test dekat klinik Cahaya tu. Lepas tu doktor bagi aku clomid untuk suburkan telur. Mula makan hari kedua period sampai ke-enam. Hari ke-12 sampai ke-15 kena bersama suami.

Kalau tak mengandung jugak, doktor akan start process buat IUI. Tu dia.. Rasa macam doktor nak tolong aku sangat sangat dalam usaha mengandung ni. Rasa terharu sangat sangat. Suami dekat seblah duk angguk angguk je. Penguat semangat aku tu... =)

Kos, 190+ untuk consultation skali dengan prolactin blood test. 1 komponen hormon je test, tu pun dah kos 48 hengget. Oh duit~


Dalam perjalanan balik, aku dah mengantuk yang amat. Rasa penat. Semalam aku tak boleh nak tido. Takut nak dapat result. Suami pulak semalaman tak tido. Kerja night shift, abes keje pukul 7 pagi, pukul 7.30 dah bawak aku pergi KPJ. Kesian..

Suami tanya aku dekat mana nak beli UPT test. Dalam fikiran aku, rasanya dekat rumah ada lagi. Ye la, aku kan hantu test UPT. Period lambat je aku pegi test walhal dah tahu diri sendiri jenis period tak tetap. Aku sebenarnya malas nak test sebab memang dah tahu kan result nanti -ve. Lagi lagi minggu lepas hari rabu aku test -ve. Hari ni hari selasa, baru selang 6 hari. Wajib la negatif jugak.

Tapi aku beritahu jugak, pergi watson la beli kejap. Saje je aku beli sebab kang kalau dah habis stok kat rumah macam mana? Dah la memang dah lama aku tak refill stok. Malas. Sebab dah tau resultnye apa nanti kannnnnn.

Maka dekat watson, aku beli la yang mahal sikit. Konon dah melabur banyak dekat KPJ, beli je la mahal sikit walaupun aku tahu nanti result pun -ve =.="

Sampai sampai je rumah, masing masing terbongkang atas katil. Tido. Masing masing penat. Aku habis kerja pukul 1 pagi tapi sempat berbelog kejap kan. hihi.. tak boleh tido sebab neves nak dapat result. Tidur pun dalam pukul 3+ pagi. Bangun balik pukul 4 pagi sebab nak prepare sahur.

Dalam pukul 2 camtu aku bangun sebab tak solat lagi. Aku dah set dah nak cecepat period, nak telan ubat turun dah time buke nanti. Malas nak check UPT yang aku beli tadi. Tapi, sebab suami suruh check dulu even aku tau dia pun tau result nanti -ve, kosong je kat tempat T atas test stick tu. Takpe lah, boleh main main dengan test stick.

Aku bangun tu pun aku dah rasa nak kencing, untuk tak nak rasa rugi air kencing, aku test la UPT tu. Negatif ni. Lepas tu, aku nak flush, aku sempat la jeling stick tu. Ada benda samar samar start naik. Mata aku dah bulat dah. Double line.......................... BIA BETOL????






Berkelip kelip mata aku dengan keadaan aku yang tak senonoh atas toilet bowl tengah perati stick tu. Lepas tu aku tengok blakang stick tu. Aku salah amek ovulation stick ke? Sebab aku memang banyak ovulation stick. Aku blur lagi. Aku keluar dari toilet, aku pergi dekat kotak yang aku beli tadi. Haah, memang pregnancy test ni. Blur lagi. Aku pun duduk tepi katil, perati suami yang tengah tido. Dalam hati aku ialah, aku nak cakap ape dekat suami aku ni. Lagi lagi aku blur.

Aku kejutkan suami aku, ajak bangun zohor, solat sekali. Suami reply - jap sayang.. 5 minit. Haah, 5 minit tu beerti setengah jam. Perlahan aku dengar suara suami dia beritahu dia baru tido 2 jam. Lepas tu aku kejutkan lagi. Aku ingat tak nak tunjuk lagi stick tu dekat suami aku. Dah susah sangat nak bangun, tu je la alternatif yang aku ada...

Sayang.. tengok ni. Aku duk melambai lambai stick tu depan dia. Suami aku ni rabun jauh. Dia duk kecik kecikkan mata dia. Yela, dia tidur, aku lak duduk tepi katil, mana la nak nampak stick tu, member rabun~

Lepastu, dia amek stick tu dari tangan aku.

Apa ni....... Terus letak tepi, sambung tido. Aku peraaaaati je. Dalam 5 saat, dia angkat balik stick yang dia pegang tu. Terkebil kebil dia tengok stick tu. Dalam kiraan 3 saat, mata suami aku tu bulat sebulat bulatnyaa..

Sayang! Dua line! Sayang pregnant!

Dengan mata merah bangun tidonya tu, dia datang dekat dengan aku. Aku terus la tergelak. Aku nak rasa happy pun.. Entah. Blur weyh. Rasa macam dalam mimpi.

Dia amek stick tu, trus belek belek, tanya aku macam macam soalan. Bila test, rasa macam mana, balalala...

Lepastu terus la kitorang pergi sembahyang sama sama...Baru ingat nak buat riben ke apa. Tapi jadi modal kejutkan tido nak mayang zohor. Boleh la kan.

Petang tu sebelum aku pergi kerja, suami aku ni tiba tiba hulur not 50 ringgit sekeping suruh beli clear blue digital. Haha. Dia tak sabar nak tahu berapa minggu dah. Tapi kitorang kira kira, mungkin dalam 2 3  minggu kot sebabnya masa kenduri sambut menantu ritu ovulation test tu positif. Tapi ak tahu la kan. Kenduri sambut menantu aku tu beza berbulan bulan dengan tarikh nikah. Gap jauh sebab negeri kami yang bukan berjiran. Kena well prepared.

Ok, Malam tu, masa aku balik kerja, aku siap dah beli 1 digital clear blue, 3 pregnancy test stick sepertimana yang diarahkan incik suami. Gigeh tak? Sape tah yang eksaited sebenarnya ni. Sampai je rumah, terus aku buat test walaupun aku ada teshin dekat ofis sebelum nak balik rumah tu. Tak pe lah. Saje nak test.




Alhamdulillah, positif lagi..

Pagi tadi, aku terbangun pukul 3.20pagi, rasa nak teshin, suami suruh aku tahan lagi sebab aku tidur pukul 1 pagi tadi, baru 3 jam. Dia nak result tepat kot. Masalahnya ialah, aku dah memang tak boleh nak tahan dahhhhh. Dengan rasa nak melompat lompat tahan teshin, aku koyakkan clear blue punya plastik. Agak tergamam la tengok alat tu. Macam canggih. Tempat test urine pun macam hebat je. Macam apa je aku ni.

Bila celup dalam urin, jam pasir dekat alat tu start keluar, duk pusing pusing. Dalam 15 saat macam tu dia keluar....... pregnant. Tunggu lagi... tup keluar 2-3.

ni jari suami aku. Aku nak amek gambar nak bagi dekat adik ipar aku, dia pulak nak interrrupt =.=



Terus aku jerit panggil suami walaupun aku tahu suami ada belakang pintu toilet tu je. Aku terus tunjuk, 2-3 week dah~ Alhamdulillah. Lepas sahur je, terus suami call mak mertua aku. Aku pulak terus call mak aku. Masing masing menoktahkan satu perkataan yang sama - Alhamdulillah :)

No comments:

Post a Comment